Játékszabályok

Annak ellenére, hogy ez egy kontakt nélküli csapatsport, a szabályok és a játékvezetők ugyanolyan fontosak. Az Európai Szövetség versenyszabályzatát vettük alapul, amikor elkészítettük a sajátunkat, ebből ismertetjük, most a legfontosabbakat. 

A JÁTÉK CÉLJA
Meghatározott játékidőn belül minél több pontot összegyűjteni. Pontokat az ellenfél valamennyi tagjainak kidobásával lehet elérni. A játékidő leteltével a több pontot szerző csapat nyer.

Dodgeball szabályok 60 másodpercben

A CSAPAT
– Minden csapat minimum 6, maximum 10 vagy 12 főt nevezhet.
– A létszám a pályán 6 főből áll. Vegyes csapatok esetén 3 női és 3 férfi játékosnak kell minden egyes szett kezdésnél a csapatokban lenni.
– Cserélni folyamatban lévő játék (szett) alatt kizárólag csak sérülés esetén lehet, amire a játékvezető adhat engedélyt.
– Két szett között a benevezett játékosokból korlátlanul lehet válogatni.
– A cserejátékosok a megkülönböztető trikó felvételével, a mérkőzés során saját térfelükön labdaszedő feladatokat láthatnak el.

A MÉRKŐZÉS
– Az a csapat nyeri meg a mérkőzést, aki több pontot gyűjtött a szettek során.
– A mérkőzés megnyeréséért 2, a döntetlenért 1, a vereségért 0 pont jár.
– A csoportkör végén, azonos pontszám esetén (1) a több szett győzelem, (2) a kevesebb szett vereség, (3) a kevesebb sárgalap, (4) a kevesebb kiállítás dönt a csoporton belüli sorrendről.
 
A SZETT
– Egy mérkőzésen annyi szettet játszanak le a csapatok, amennyit a rendelkezésre álló időben tudnak.
– Az a csapat nyeri meg a szettet, amelyik kidobja az ellenfél valamennyi játékosát.
– Amennyiben letelik a játékidő és egyik csapat sem tudta kidobni az ellenfél összes játékosát, akkor az a csapat nyeri a szettet, amelyiknek több játékosa van fent a pályán.
– Abban az esetben, ha mindkét csapatban ugyanannyian vannak a szett végén a pályán, akkor az döntetlennek minősül és mindkét csapat 1 pont kap érte.
– Minden szett győzelem 2 pontot ér.
– Két szett között nincs szünet és az óra sem áll meg, csupán addig áll a játék, amíg a bíró és segítők el nem helyezik ismét az öt labdát a felezővonalon.


A JÁTÉK MENETE

Előkészületek
A játékvezető és segítői a felezővonalra lehelyezik az 5 db labdát. A csapatok 6 tagja felsorakozik az alapvonal mögött. A játékvezető felemelt kézzel és Ready kérdéssel jelzi, hogy hamarosan indítja a játékot.

Kezdés
– A játékvezető a felemelt kezét leengedi és „Go!” felkiáltással indítja el a játékot vagy a sípjába fúj. (Megegyezés szerint.)
– A rohammal elkezdődik a játék, melynek során a csapatok legalább kettő, maximum három tagja az alapvonalról befutva szedik össze a középvonalon elhelyezett labdákat. 
– Mindkét csapat játékosai balról jobbra az első három labdáért futhatnak. Az ellenfél játékosaival történő testi kontaktus szigorúan tilos.
– Az a középső játékos, aki a roham során rálép a felezővonalra vagy átlép, átnyúl a másik térfélre kiesett.

A játék
– A roham után a megszerzett labdákkal nem lehet az ellenfelet rögtön megcélozni.
– A labdákat előbb vissza kell juttatatni a támadóvonalig, azután már megkezdődhet a támadás.
– Ezután a csapatok a saját zónájukból dobhatnak, figyelve arra, hogy a lábukkal nem érinthetik meg egyik vonalat sem.

Kötelező támadás
– Amelyik csapat térfelén több labda van, annak 5 másodpercen belül el kell kezdeni a támadást. Ha ezt megteszik, akkor annyi labdát dobnak el, amennyit akarnak.
– Abban az esetben, ha nem indítják el a támadást 5 másodpercen belül, akkor a játékvezető felszólítja a csapatot, hogy 1 labda kivételével az összest el kell dobniuk, majd megkezdi a visszaszámolást.
– Mindezek ellenére, ha valaki mégsem dobja el a kezében lévő labdát, akkor kiesik a játékból.

Szabályos találat
– A támadó zónából indított dobás, mely az ellenfél játékosát, annak felszerelését a váll vonalával megegyező magasságban, vagy attól lentebb találja el, majd a labda a földet vagy a pálya egyéb részét érinti.
– Abban az esetben, ha a labda még további játékosokat is eltalál, mielőtt a földet vagy a pálya más részét érintené, akkor természetesen ők is kiesnek a játékból.
– Amennyiben a találatot kapott játékos labdaszedés céljából a játéktéren kívül van, a találat érvénytelen.
– Szabályos találat esetén a találatot elszenvedő játékos felemelt kézzel jelzi, hogy kidobták, a kezében lévő labdát vagy labdákat lerakja/elejti és egyből elindul a kidobott játékosoknak kijelölt területre.

VÉDEKEZÉS

Elkapás

– Szabályos elkapásnak minősül, ha a levegőben lévő labdát úgy sikerül birtokba vennünk, hogy az nem érinti a talajt vagy más tárgyat.
– Szabályos elkapás esetén a dobást kezdeményező ellenfél kiesik, míg az elkapó csapatából a legkorábban kidobott játékos az alapvonalon keresztül visszatérhet a játékba.

Mentés
– A játékos elkaphatja a szabályos találat után a csapattársáról felpattanó élő labdát, ami még nem ért földet, megmentve ezzel a csapattársát és kiejtve a dobó játékost. Természetesen a sikeres elkapás után szintén visszajöhet egy korábban kidobott játékostárs.

Blokkolás
– A labdával történő hárítás, nem számít kidobásnak. Viszont figyelni kell arra, hogy az így tovább pattanó labda még élő labda.

Labdaszedés
– Amennyiben erre a nevezett és jelenlévő játékosok száma lehetőséget add, akkor az aktuális szettben nem játszó cserejátékosok megkülönböztető mez felvételével szedik össze a pályán kívülre került labdákat.
– Labdaszedés közben a pálya területére nem léphetnek, nem nyúlhatnak be.
– Cserejátékosok hiányában, a játékban lévő játékosok is összeszedhetik az elgurult labdákat a saját térfelükön (a középvonalat ilyenkor sem léphetik át), de csak a szaggatott vonallal jelzett területen (labdaszedő zóna) belül. Ez esetben a játékos csak az alapvonalon keresztül térhet vissza a pályára.
– Labdaszedés közben a játékost ért találat nem érvényes.

Kiesett játékos
– Akkor esik ki egy játékos, ha: kidobják, a dobását elkapják, rálép a vonalra, ki lép a pályáról, nem az alapvonalon tér vissza a játékba vagy nem a megfelelő sorrendben jött vissza a játékba.
– A még pályán tartózkodó, de már kiesett játékos a kezében lévő labdát azonnal leteszi a földre vagy elejti, ezután felemelt kézzel a lehető legrövidebb utat megtéve a kiesett játékosok helyére köteles menni.

Visszatérés
– A már kidobott játékos(ok), abban az esetben térhet(nek) vissza a pályára, ha valamelyik csapattárs(uk) sikeresen elkap egy az ellenfél által dobott labdát.
– Mindig a kidobás sorrendjében kell visszajönni a pályára, amely az alapvonalon keresztül történhet meg.  
– Akit a legkorábban dobtak ki, az térhet először vissza a játékba.
– Más helyen és a nem megfelelő sorrendben történő játékos visszatérés esetén a játékvezető érvényteleníti az adott visszatérést.

Csere
– Két szett között, amikor a játékvezető és segítőik elhelyezik a labdákat a felezővonalon, korlátlanul lehet cserélni.
– Sérülés esetén, amikor erre a játékvezető engedélyt add. Játék közben nincs rá lehetőség.

2021, Hungary Dodgeball